top of page

לחשוב מחוץ למסגרת

כשראיתי לראשונה את לוח השנה עם התצלומים האותנטיים (מתקופת הקמת המדינה) של הצלמניה תלוי אצל הוריי בשירותי אורחים, ידעתי מיד שאת התום והיופי שבצילומי השחור-לבן הללו אני ארצה לראות עוד הרבה אצלי בבית. עברה שנה ומשהו והלוח שנה שכבר לא רלוונטי (בכל זאת התחלפה לה שנה), שבמהלכה ראיתי את הסרט הדוקומנטרי שעשו על המוסד שנקרא "צלמניה" ובכלל כל התצלומים קיבלו ניחוח שונה ומוקסם עוד יותר.

הרעיון למסגר את התצלומים בקומפוזיציה (במקרה זה 4 תצלומים) התבשל אצלי בראש במשך תקופה, ידעתי שאני רוצה למסגר אותם במסגרות עץ בגוון טבעי שיחמיא לאותנטיות שלהן, אבל רעיון שנתקלתי בו ברשת גרם לי לשדרג את כל הרעיון בכמה רמות.

הנה לפניכם, שלב אחר שלב הדרכה קלה, כיפית ובעלות נמוכה יחסית, קיר לבן שקיבל חיים חדשים בזכות 4 תצלומים משגעים, מסגרות עץ פשוטות וקצת דמיון ויצירה, לשדרוג הרעיון המקורי.

החומרים:

4 מסגרות MDF בגוון ליבנה לתלייה נוחה של פוסטרים (ע"י אטב מפלדה) או כל 4 מסגרות חלקות אחרות

4 פוסטרים/אימג'ים שתרצו למסגר בקומפוזיציה

ניירות עטיפה איכותיים/Canson (אפשר להשתמש גם בצבע במקום)

סרגל (לפחות 40 ס"מ)

סכין יפנית

עפרון

מברג פיליפס

מברשת נוחה למריחת דבק

דבק מיוחד למוצרי נייר (כגון: Mod Podge)

ספריי זהב איכותי (או כל גוון אחר שתבחרו)

1. התאימו (במידת הצורך) את הפוסטרים שבחרתם לגודל המסגרות >

בחרתי לייצר קומפוזיציה של 4 תמונות נבחרות מתוך לוח שנה מקסים של הצלמניה. פרסתי לפני את מבחר התמונות (12 סה"כ), כולן בגווני שחור-לבן ובחנתי כמה אופציות של שילוב 4 אימג'ים כקומפוזיציה אחת. לאחר מכן, חתכתי כל צילום כזה מתוך הגיליון החודשי עצמו. חתכתי קרוב ככל שניתן לתמונה (ללא שארית של דף לבן) על-מנת להתאים לרוחב המסגרת עצמה.

הקומפוזיציה הנבחרת של תצלומי הצלמניה

פוסטר מתוך הארבעה ובחינת הקנסון בגוון תכלת מיושן כרקע

2. לא פשוט למצוא מסגרת כגודל הפוסטר הנבחר >

מכיוון שקשה למצוא את המסגרת שתתאים במידותיה באופן מושלם לפוסטר שאותה היא מכילה, ההמלצה שלי היא למצוא מסגרת שתתאים ככל שניתן לפוסטר (במקרה הזה מושלמת מבחינת הרוחב, אבל באורך יש שארית) ולהדביק את הפוסטר על רקע מסוים שיבליט אותו ויחמיא לתוצאה כולה. בחרתי להדביק את צילומי השחור-לבן על קנסון (נייר מאוד איכותי, בעובי של בריסטול) בגוון תכלת מיושן. על-מנת להצליח לייצר את הרקע המושלם לפוסטר, שייתן מענה לחלל שנוצר, מחלקים את השארית* שנותרה (מודדים מהי באמצעות סרגל) מחלקים ב-2 (מעל ומתחת לאימג') וחותכים 2 פסים בעובי הזה.

*יש לחתוך את הפסים בעובי קצת יותר מהרצוי על-מנת שיהיה קל להדביקם מאחורי האימג' הנבחר.

פסי הניירות שחתכתי כרוחב פאת המסגרת

3. בחרו 3 סוגי ניירות שעובדים יחד בקומפוזיציה >

על-מנת לשדרג את הנראות של המסגרות הללו (או כל מסגרת חלקה שברשותכם), בחרו ב-3 סוגי ניירות איכותיים (ניירות עטיפה, קנסון או בכלל 3 סוגי צבע למי שמעדיף) שמשתלבים יחד ומחמיאים לתוכן שבמסגרות.

במקרה שאתם צריכים רקע לפוסטר עצמו (אם הגודל לא תואם למסגרת, כמו במקרה הזה), אזי יש לכם סוג נייר רביעי או שהוא יהיה אחד מהשלושה הנבחרים (עדיף בכל מקרה שיהיה נייר חלק). המלצתי היא, לבחור כ-2 סוגי ניירות בגוונים שונים עם עיטורים עדינים ועוד נייר אחד במראה חלק.

בחינת קומפוזיציה של פסי הנייר על-גבי המסגרות עם הפוסטרים

4. חתכו פסי ניירות כרוחב הפאה של המסגרת שעליה הם יודבקו >

מדדו באמצעות סרגל את רוחב הפאה של המסגרת שעליה תרצו להדביק את הנייר הנבחר. חתכו מס' פסים (ברוחב הפאה, אבל באורך יותר מאורך הפאה), על מנת לבחון מס' קומפוזיציות שונות שמשלבות את הפוסטרים עם הניירות, עד לקבלת התוצאה הרצויה. המלצה לקומפוזיציה של הניירות על-גבי המסגרות: לייצר הצלבה בין 2 סוגי ניירות (מעוטר וחלק) במפגש של ארבעת הפאות הפנימיות של המסגרות (בדוגמא שלמעלה: כתום לכתום ושמנת לשמנת). ובכל מסגרת עצמה שיש נייר מעוטר בצד השני מיקמתי את הנייר החלק ומלעשה נוצרו 2 מסגרות זהות (רק במראה, הימנית למעלה והשמאלית למטה) ועוד שתיים שונות אך באותה שפה.

מסגרת אחת מוכנה עם הניירות הנבחרים על 2 הפאות הארוכות שבמסגרת

5. הסוד הוא בהדבקה נכונה ונקייה >

נקו היטב את המסגרות ומרחו את הדבק לאורך 2 פאות המסגרת שעליהן בחרתם להדביק את ניירות העטיפה/קנסון. את הדבק מרחו מקצה לקצה (בין מפגש למפגש של כל 2 פאות) בצורה אחידה (שכבה דקה תספיק) והניחו בעדינות ובדיוק ככל הניתן את הסטריפים שיצרתם מהניירות. *רצוי שהפסים יהיו ארוכים יותר מן הפאה וכאשר הניירות ייתיבשו היטב, חתכו את השארית המיותרת ע"י סכין יפנית (מסמנים עם עפרון קצה של כל אחת מקצוות הגרונג (זוית 45 מעלות שנוצרת במפגש 2 פאות) וחותכים בקו ישר ביניהן את השארית. לכיסוי מושלם, עברו עם שכבה דקה נוספת על הניירות שהתייבשו כסילר (יתרון שטמון בסוג הדבק הייחודי).

6. קליפסים מזהב לתוספת הגלאמור >

אפשר היה להסתפק בעניין הרב שהכנסנו למסגרות הללו ע"י קומפוזיציה של ניירות איכותיים בהדפסים מעניינים שמדגישים את התמונות האותנטיות בשחור-לבן של הצלמניה. עלה לי רעיון מעניין, למה לא לתת למראה הכולל הבלטה נוספת ומלאת שיק ובקלות? ברור שכן! בשביל זה ניקח מברג פיליפס, נפרק בעדינות כל קליפס והבורג הקטן שממקמם אותו למסגרת, נניח את הברגים הקטניים על מסקנטייפ (שלא יילכו לאיבוד), נכניס לקערה או על גבי משטח שאין לנו צורך בו ונרסס בחלל חוץ ממרחק של כ-20/30 ס"מ בספריי איכותי בגוון זהב (רצוי בייבוש מהיר). לאחר התייבשותם המלאה, הרכיבו חזרה את כל הקליפסים בעזרת הבורג למסגרות.

שדרוג המסגרות הושלם והרי לפניכם התוצאה בתקריב >

המסגרות המשודרגות מותקנות על-גבי הקיר הייעודי

הירשמו לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים במייל

תודה על ההרשמה!

פוסטים אחרונים
חיפוש לפי תגיות
אין עדיין תגים.
bottom of page